Kryteria wyboru książek do głośnego czytania dzieciom

Opracowane przez Fundację "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom",
inicjatora kampanii "Cała Polska czyta dzieciom"

Zdjęcie Lubi czytać

Kryteria, jakimi kieruje się Fundacja przy polecaniu książek do głośnego czytania dzieciom, służą z jednej strony podnoszeniu ogólnego poziomu kultury i wiedzy, z drugiej zaś ochronie i wspieraniu zdrowia emocjonalnego dziecka. (Zdrowie emocjonalne to wg Daniela Gollemana, autora "Inteligencji emocjonalnej", dobre samopoczucie psychiczne
i moralne, umiejętność racjonalnego myślenia oraz zdolność nawiązywania dobrych i trwałych związków z ludźmi.)

Proponujemy, by do głośnego czytania dzieciom wybierać książki:

  • skierowane do dziecka i ciekawe dla niego
  • sensowne - o czymś istotnym dla dziecka lub uczące czegoś ważnego
  • napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną
  • uczące racjonalnego myślenia
  • przynoszące wiedzę i/lub rozrywkę na wysokim poziomie
  • rozwijające dobry smak i poczucie humoru
  • niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, zwierząt, przyrody, kraju, uznanych norm społecznych i prawa
  • dostosowane do wieku i wrażliwości dziecka, nie wzbudzające lęków i niepokoju
  • niosące pozytywny przekaz moralny, promujące wzorce właściwych postaw i zachowań
  • rozwijające wrażliwość estetyczną
  • kształtujące postawę optymizmu i wiary w siebie oraz pozytywne nastawienie do świata
  • unikające stereotypów związanych z płcią - np. że dziewczęta nie umieją myśleć racjonalnie, a ich głównym zadaniem jest podobać się i zaspokajać potrzeby innych, że chłopcy mają być twardzi i niewrażliwi, ich niekulturalne lub nieodpowiedzialne zachowania toleruje się "bo są chłpcami" itp.
  • unikające stereotypów kulturowych, rasowych, narodowych etc., nawet jeśli podane są w niewinnej lub humorystycznej formie: że dzieci można bić, że przemoc jest akceptowanym sposobem rozwiązywania problemów, ze wyśmiewanie innych świadczy o poczuciu humoru, nieuczciwość jest dozwolona lub akceptowana (np. ściąganie), że cwaniactwo lub łamanie norm jest dowodem zaradności, że ludzie danej rasy/ narodowości są źli, głupi, nieuczciwi itp.
  • unikające przemocy nawet w zabawie

Staramy się zwracać uwagę rodziców na przenoszone z pokolenia na pokolenie stereotypy i niedobre wzorce zachowań, które znajdują swe odbicie i wzmocnienie w literaturze. Nie proponujemy unikania wartościowych książek, które je zawierają, ale czytanie ich z taką świadomością i dyskutowanie z dzieckiem na temat skutków fałszywych postaw i przekonań, które istniały w przeszłości lub jeszcze istnieją. Mamy nadzieję, że powyższe kryteria zechcą też wziąć pod uwagę współcześni polscy twórcy literatury dziecięcej oraz wydawcy.

Kryteria, za zgodą Fundacji "Cała Polska czyta dzieciom" zostały przedrukowane ze strony www.calapolskaczyatdzieciom.pl

  Mamy nadzieję, że "Złota lista" książek polecanych, wraz z zamieszczonymi
na naszej stronie kryteriami wyboru książek,
będzie dla Państwa pomocą przy doborze lektur do czytania dzieciom.

zdjęcie złota lista

 

 "Złota lista" nie jest ustanowiona raz na zawsze

    Umieszczamy na niej tytuły książek, które w naszym odczuciu uczą dzieci czegoś dobrego, pobudzają do refleksji lub śmiechu, doskonalą język, rozwijają wyobraźnię, przynoszą wzorce dobrych zachowań - życzliwości, uczciwości, mądrości, odwagi. Jeśli trafiamy na książki, które wydają nam się lepsze od dotychczas zaproponowanych, dokonujemy zmiany. Zachęcamy Państwa do dzielenia się swymi uwagami - m.in. sygnałami, jak dzieci reagują na poszczególne książki, co im się podoba, a co nie wzbudza zainteresowania. Będziemy też wdzięczni za propozycje nowych tytułów. Każdą z polecanych przez Państwa książek na pewno przeczytamy!

Życzymy miłej wspólnej lektury

20 minut dziennie. Codziennie!

 Wiek 0 - 4 lata:

  • Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki
  • PauletteBourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie
  • Jan Brzechwa - Wiersze i bajki
  • Gilbert Delahaye - seria o Martynce
  • DimiterInkiov - Ja i moja siostra Klara
  • Czesław Janczarski - Miś Uszatek
  • Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
  • Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników
  • Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
  • Nele Most, AnnetRudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
  • Beata Ostrowicka - Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę
  • Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki
  • Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci
  • Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce

 Wiek 4 - 6 lat:

  • Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny
  • Hans Christian Andersen - Baśnie
  • Wanda Chotomska - Wiersz, Pięciopsiaczki
  • Carlo Collodi - Pinokio
  • WaclawĆtvrtek - Ogajowym Chrobotki; Bajki z mchu i paproci
  • Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle
  • Kornel Makuszyński - :Przygody Koziołka Matołka
  • Małgorzata Musierowicz - Znajomi z zerówki
  • Alan A. Milne - Kubuś Puchatek; Chatka Puchatka
  • Renata Piątkowska - opowiadania o piaskownicy; Nie ma nudnych dni
  • Małgorzata Strzałkowska - Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki
  • Danuta Wawiłow - Wiersze

Wiek 6 - 8 lat

  • HeatherAmery - Mity greckie dla najmłodszych
  • Marcin Bryczkowski - Ni pies, ni wydra
  • Jan Brzechwa - Pchła Szachrajka; Szelmostwa Lisa Witalisa
  • Kamil Giżycki - Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego
  • Frances Hodgson Burnett Mała księżniczka
  • Tove Jansson - seria o Muminkach
  • Ludwik Jerzy Kern - Wiersze
  • Astrid Lindgren - Dzieci z Bullerbyn; Mio, mój Mio
  • Geral D.O. Nan - Mrówka Andy
  • Anna Onichimowska - Najwyższa góra świata
  • Anna Sójka - Czytam od A do Z
  • Małgorzata Strzałkowska - Rady nie od parady; Wiersz, że aż strach
  • Jan Whybrow - Księga straszliwej  niegrzeczności
  • Piotr Wojciechowski - Z kufra pana Pampuła

Wiek 8 - 10 lat

  • Edmund de Amicis - Serce
  • Paul Berna - Rycerze Złotego Runa
  • Frances Hodgson Burnett - Tajemniczy ogród
  • Rudyard Kipling - Księga dżungli
  • Eric Knight - Lassie, wróć
  • Astrid Lindgren - Bracia Lwie Serce; Rasmus i włóczęga
  • CliveStaples Lewis - Opowieści z Narnii
  • Kornel Makuszyński - Szatan z siódmej klasy
  • Lucy M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza
  • Sempe, Gościnny - seria o Mikołajku
  • Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera; Królewicz i żebrak

Wiek 10 - 12 lat

  • Charles Dickens - Oliver Twist; Opowieść wigilijna
  • Antoine de Saint - Exupery - Mały książę
  • Astrid Lindgren - Ronja, córka zbójnika
  • ferenc Molnar - Chłopcy z Placu Broni
  • Małgorzata Musierowicz - Noelka i inne tomy Jeżycjady
  • Jerzy Niemczuk - Opowieść pod strasznym tytułem
  • Ferdynand Ossendowski - Słoń Birara
  • Michel Piquemal - Bajki filozoficzne
  • Eric Emmanuel Schmidtt - Oskar i pani Róża; Dziecko Noego
  • Dorota Terakowska - Córka czarownic
  • Jose Mauro de Vasconcelos - Moje drzewko pomarańczowe
  • Jean Webster - Tajemniczy opiekun
  • Maciej Wojtyszko - Bromba i inni

Wiek 12 - 14 lat

  • Antologia pod redakcją Grzegorza Leszczyńakiego - Po schodach wierszy
  • Paulo Coehlo - Alchemink
  • Arthur Conan Doyle - Pies Bascerville'ów
  • Harper Lee - Zabić drozda
  • Anika Thor - Prawda czy wyzwanie
  • J>R>R> Tolkien - Władca pierścieni
  • Juliusz Verne - Tajemnicza wyspa
  • książki popularno-naukowe
  • Edward de Bono - Naucz się myśleć kreatywnie
  • Tony Buzan - Rusz głową
  • Tadeusz Niwiński Ja

Wiek 14 - 16 lat

  • Pierre Boulle - Most na rzece Kwai
  • Anna Frank - Dziennik
  • Francis Scott Fitzgerald - Wielki Gatsby
  • Ruben Gallego - Białe na czarnym
  • Victor Hugo - Nędznicy
  • Leszek Kołakowski - 13 bajek z królestwa Lailonii (...) i inne bajki
  • Yann Martel - Życie Pi
  • Bolesław Prus - Faraon
  • książki popularno-naukowe
  • Sephen R. Covey - 7 nawyków skutecznego działania *
  • (sugerujemy, aby rozpocząć od rozdziałów nt. potęgi myśli i źródeł inspiracji)
  • Ron Potter-Efron - Życie ze złością *

Wiek powyżej 16 lat

  • Karen Blixen - Pożegnanie z Afryką; Uczta Babette
  • Dalajlama, Howard C. Butler - Sztuka szczęścia
  • Guareschi - Don Camillo i jego trzódka
  • Zbigniew Herbert - Martwa natura z wędzidłem; Barbarzyńca w ogrodzie
  • Ryszard Kapuściński - Cesarz, ImperiumGeorge Orwell - Folwark zwierzęcy
  • Wisława Szymborska - Wiersze
  • książki popularno-naukowe
  • Nathaniel Branden - 6 filarów poczucia własnej wartości *
  • Erich Fromm - Sztuka miłości, Mieć czy być *
  • Daniel Goleman - Inteligencja emocjonalna *
  • Leszek Kołakowski - Mini wykłady o maxi sprawach

* fragmenty

Proponujemy, by książki opatrzone gwiazdką najpierw przeczytać samemu i dokonać wyboru fragmentów zanim zaczniemy czytać dziecku, ponieważ oprócz uniwersalnych treści zawierają one czasem rozdziały lub akapity związane z realiami innej kultury, które nie zawsze są interesujące, zrozumiałe lub adekwatne do naszej rzeczywistości.

"Złota lista opracowana jest przez Fundację "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom" 
i została przedrukowana ze strony internetowej 
www.calapolskaczytadzieciom.pl

Przedszkole otrzymało zgodę Fundacji "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom" na publikację w/w materiału.

Czytelnictwo jest ważnym czynnikiem wychowania człowieka. Kontakt z książką nawiązuje się już we wczesnym dzieciństwie, a dalsze lata wzbogacają jego formę, kształtują zamiłowania czytelnicze, rozbudzają pragnienie samodzielnego odczytywania słów. Rozbudzanie w dziecku zamiłowania do pięknego świata literatury w dużym stopniu zależy od nas dorosłych, zarówno nauczycieli jak i rodziców. Współczesna literatura dziecięca posiada wartości dydaktyczne, które przekazywane są przez dostarczanie odpowiednich wzorców osobowych, tendencji moralnych, czy kształtowania określonych umiejętności. Ma charakter zabawy, gdzie w sposób symboliczny wpływa na emocje dzieci; koi ból i lęk, daje nadzieję, porządkuje uczucia, rozwiązuje problemy, których dziecko na drodze intelektualnej nie potrafi rozwiązać,
rozbudza wrażliwość artystyczną dziecka.

Zachęcam do zapoznania dzieci
z utworami współczesnej literatury dziecięcej
oraz z jej twórcami.

Oto wybrane propozycje książkowe
z dziecięcej literatury dziecięcej:

Wanda Chotomska -Kołysanki dla Zuzanki; Gdyby kózka nie skakała

Magdalena Chrzanowska - Poradnik przedszkolaka

Agnieszka Frączek - Pociąg z literkami - cz.1 - 6; Słoń na hulajnodze; Pokłóciły się poetki o pietruszkę i skarpetki; Trzeszczyki

Agnieszka Galica - Bajki Misia i Margolci; Zmartwienie Anatola

Dorota Gellner - Dzieciom

Mariola Jarocka - Jak pies z kotem; Marzenia do spełnienia

Grzegorz Kasdepke - Kuba i Buba, czyli awantura do kwadratu; Kacperiada; Detektyw Pozytywka, Bon czy ton: Savoir-vivre dla dzieci

Wojciech Kołyszko - Smok Lubomił - tajemnice złości

Joanna Liszewska, Anna Nowakowska - opowiadania o przyrodzie: Biedronka;Motyl; Sroka

Anna Onichimowska - Aleksander

Joanna Papuzińska - Moja mama czarodziejka

Agata Ptasiak - Co uciął Gucio

Wioletta Piasecka - Sześć życzeń Natalki; Bajka o królewnie

Renata Piątkowska- Opowiadania dla przedszkolaków; opowiadania z piaskownicy

Małgorzeta Strzałkowska - Zbzikowane wierszyki łamiące języki

Tomasz Trojanowski - Kocie historie

Natalia Usenko - Dla mojej córeczki, Dla mojego synka; Królewna Myszka

Danuta Wawiłow - Bajki i wiersze dla dzieci

Opracowała: mgr Agnieszka Jaworek 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zrozumiałem