„I rok w przedszkolu, czyli adaptacja malucha”

Zdjecie Moje dziecko Idzie do przedszkola

Przedszkole to pierwsze ważne ogniwo w procesie edukacji. Trzylatek przekraczając po raz pierwszy próg placówki przedszkolnej rozpoczyna nowy etap w swoim rozwoju. Moment ten należy do najbardziej trudnych i znaczących w jego życiu.

 

Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą rówieśników, rozstanie się z najbliższymi osobami, zaistnienie i funkcjonowanie w nowym środowisku.

Nowe środowisko jakie otacza dziecko, które przekracza próg placówki przedszkolnej po raz pierwszy przysparza mu wiele trosk i trudności. Może powodować poczucie zagubienia, wywołać negatywne emocje.

Dlatego ważne jest, by dziecko poznawało nowe otoczenie w poczuciu bezpieczeństwa w obecności najbliższej mu osoby.

Dzieci w wieku trzech lat bardzo łatwo tracą poczucie bezpieczeństwa,
a najważniejszymi przeszkodami udanej adaptacji do przedszkola są:

  •  zmiana trybu i rytmu życia ( posiłki, leżakowanie itp.)
  •  zmiana form zaspokajania potrzeb zarówno biologicznych jak i emocjonalnych
  •  nauka podejmowania kontaktów z nieznajomymi ludźmi (wychowawczyniami i dziećmi)
  •  konieczność zdobywania szybkiej orientacji w nowym środowisku ( poznanie sal przedszkolnych oraz terenu ogrodu)
  • nowość pozycji dziecka w grupie przedszkolnej (zupełnie inna niż w rodzinie) do tej pory to maluch był najważniejszy w rodzinie, bo był jeden!!!
  • kształtowanie poczucia przynależności do nowej grupy społecznej (grupa przedszkolna)
  • często, równoległa zmiana w sytuacji rodzinnej spowodowana powrotem bądź podjęciem pracy zawodowej przez matkę

To bardzo duże zmiany dla naszego bardzo jeszcze egocentrycznego malucha.  
Ta sytuacja wymaga naszej pomocy.

Na początku trzeba zdać sobie sprawę z tego, że naszemu przyszłemu przedszkolakowi można ułatwić wejście w nowe warunki poprzez wolny proces usamodzielniania już w domu.

Adaptacja do przedszkola przebiegnie bez zakłóceń, jeśli maluch będzie przygotowany do samodzielności w zakresie: jedzenie– panie mogą trochę pomóc, ale nie są w stanie nakarmić każdego. W grupie jest dużo dzieci (najczęściej powyżej 25), a na pewno mamom zależy, aby ich „dzielne dziecko” jadło ciepły posiłek.
mycie rąk i buźki – w przedszkolu te zabiegi higieniczne powtarzane są często w okolicy spacerów oraz posiłków 
ubieranie się – w okolicach spacerów oraz leżakowania. Panie mogą oczywiście trochę pomóc, ale nie mogą fizycznie ubrać każdego dziecka 
wyrażanie swoich potrzeb – maluch powinien umieć wołać kiedy chce siusiu 

Przed pójściem malucha do przedszkola, należy go również wolno wdrażać
i przyzwyczajać do rozstania (na kilka godzin)„...Jeśli będziesz grzeczny to po powrocie z nad morza zaprowadzę cię do raju zabaw i zabawek. Takich zabawek jakich nie masz. Śliczna pani Basia będzie opowiadać najpiękniejsze bajki,
a pani Zosia będzie wymyślać zwariowane zabawy i nauczy cię robić  śmieszne zwierzątka z kasztanów....”

Połowa sukcesu w adaptacji malucha do przedszkola to przekonanie mamy, że przedszkole jest najlepszym środowiskiem stymulującym jego rozwój. Jeśli mama jest o tym przekonana, to potrafi spowodować, że maluch zapragnie bawić się z dziećmi w przytulnym i kolorowym przedszkolu.

Oczywiście nie można maluchowi opowiadać nierealnych szczegółów, które nigdy się nie spełnią. Malucha nie możemy rozczarować! Opowieści o przedszkolu powinny odpowiadać rzeczywistości. Dlatego warto wcześniej obejrzeć przedszkole, poznać panią albo i samą panią dyrektor. A potem razem z maluchem pooglądać przedszkole z zewnątrz – najlepiej wtedy kiedy w przedszkolnym ogródku jest gwarno i wesoło, a podczas wakacji spróbować obejrzeć uśpione lub remontowane przedszkole w środku. Dobrze byłoby, jeśli maluch może potrzymać jakąś atrakcyjną dla niego przedszkolną zabawkę, albo pohuśta się w przedszkolnym ogródku. Jeszcze lepiej, jeśli uda się zapoznać malucha z panią, która będzie prowadzić jego grupę. Oswojenie niepokoju przed nieznanym to olbrzymi krok naprzód.

Podsumowując …niestety po zastosowaniu wszystkich w/w propozycji  nie możemy  spodziewać się, że dziecko nie będzie przez pierwsze tygodnie płakało, że z uśmiechem na twarzy powędruje do grupy przedszkolnej ….a co najlepsze… zacznie nawiązywać nowe znajomości i  samodzielnie zorganizuje zabawę tematyczną. Trzeba pamiętać o tym, że to w jaki sposób dziecko przejdzie okres adaptacji zależy również od jego cech osobowościowych, temperamentu, łatwości nawiązywania kontaktów, sytuacji rodzinnej w domu dziecka oraz nastawienia opiekunów.


Bibliografia:

1. Florek A. 1998: Przedszkole dobre dla dziecka. Warszawa, Rabbe 

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. – “Płaczę i rozpaczam, gdy muszę iść do przedszkola.
(O kłopotach adaptacyjnych dzieci i o tym, w jaki sposób można je zmniejszyć)”;
w: Wychowanie w przedszkolu 2/1998 r. 

3. Lubowiecka J. 2000– Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola; WSiP; Warszawa

4.  strona internetowa www.maluchy.pl

                                                                         

Opracowała:

mgr Anna Witkowska

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zrozumiałem