„Mroźno, zimowo, zdrowo czyli ferie na sportowo”

Któż z nas nie wspomina ferii zimowych z nutką nostalgii i tęsknoty?
Gry i różnego rodzaju zabawy na śniegu były ich nieodłącznym elementem. 

Zmiana klimatu spowodowała, że śnieg stał się w Polsce towarem deficytowym, co w czasie ferii zimowych jest szczególnie widoczne. Mimo tej niedogodności istnieje wiele pomysłów na spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Wystarczą tylko chęci i odrobina wolnego czasu.

Ferie zimowe są świetną okazją do aktywnego spędzania czasu z naszymi pociechami.

Wspólne spędzaniu czasu na świeżym powietrzu na pewno poprawi odporność
i kondycję naszych dzieci, jak i wzmocni więzi wewnątrzrodzinne.

Ferie wydają się być idealną porą na spróbowanie łyżwiarstwa. Jazda na łyżwach jest jednym z najpopularniejszych sportów zimowych. Do uprawiania go nie potrzebujemy dużych nakładów finansowych, a lodowiska są łatwo dostępne. Poza niewątpliwą przyjemnością płynącą z jazdy łyżwiarstwo wpływa pozytywnie na rozwój fizyczny i psychiczny. Bardzo dobrze wpływa także na mięśnie. W czasie jazdy pracują przede wszystkim mięśnie czworogłowe i udowe. Jednakże, ze względu na usztywnienie i wyprostowaną pozycję, znaczne korzyści odnoszą też mięśnie dolnych części pleców oraz brzucha.

Łyżwiarstwo jest idealnym sposobem na poprawę kondycji i wytrzymałości naszych dzieci. Pozwala na poprawę równowagi i koordynacji ruchowej, gdyż podczas jazdy na łyżwach są zmuszone do balansowania ciałem i ciągłego przenoszenia ciężaru z jednej nogi na drugą.

Łyżwiarstwo, podobnie jak inne sporty, zwiększa poziom endorfin, dzięki czemu jesteśmy szczęśliwsi, co przydatne jest zwłaszcza w okresie zimowym. Poza tym jazda na łyżwach wymaga od nas skupienia się na zachowaniu równowagi i odpowiednim wykonywaniu ruchów, co w prosty sposób odciąga nas od codziennych problemów i relaksuje umysł. Łyżwiarstwo może też zwiększyć pewność siebie. Dodatkowo otwarte lodowiska są szansą na ruch na świeżym powietrzu, przez co nasz umysł jest dotleniony, dzięki czemu mamy lepszą koncentrację i samopoczucie.

Jeżeli ktoś ma więcej wolnego czasu to może wybrać się ze swoja pociechą na narty. Jazda na nartach jest nie tylko przyjemną formą spędzania czasu. To także zdrowa forma aktywności fizycznej.

Niewątpliwą zaletą jazdy na nartach jest jej znakomity wpływ na poprawę kondycji i koordynacji ruchowej. Narciarstwo to świetny sposób na spalenie tkanki tłuszczowej. Nie trzeba więc stosować wtedy niskokalorycznej diety. Wysiłek włożony w jazdę w zupełności wystarczy, by spalić olbrzymie ilości kalorii. Sport ten ma wpływ na wzmocnienie wszystkich partii mięśni, w szczególności zaś nóg, ud i pośladków. Dodatkowo jeżdżenie na nartach usprawnia krążenie, dotleniając i odżywiając organizm.


Narciarstwo, podobnie jak inne sporty, niesie z sobą ryzyko kontuzji, np. w formie złamania czy zwichnięcia którejś z kończyn. Oczywiście można temu przeciwdziałać. Przede wszystkim należy zadbać o kondycję przed rozpoczęciem sezonu oraz rozgrzewać i rozciągać się przed jazdą. Ryzyko uszkodzeń ciała minimalizuje także wiedza na temat podstaw narciarstwa. Stąd też, gdy rozpoczyna się naukę, warto szczególnie przyłożyć się do pierwszych etapów i stosować się do zaleceń trenera.

Jeżeli dopisze nam szczęście i jakimś cudem spadnie śnieg wystarczy ubrać się ciepło i po prostu wyjść na dwór. Każdy z nas doskonale pamięta jaką frajdę sprawia lepienie bałwana czy bitwa na „śnieżki”. Fajnie jest również poczuć wiatr we włosach podczas zjeżdżania na sankach z wielkiej góry.

Dawniej bardzo popularną rozrywką był kulig.
Warto zorganizować dzieciom taką atrakcję, jeżeli tylko spadnie śnieg.

Tak naprawdę to od nas rodziców zależy, czy nasze dzieci będą lubiły spędzać czas aktywnie, uprawiając różne dyscypliny sportu czy też biernie – przed telewizorem lub komputerem. Jeżeli od najmłodszych lat zarazimy nasze pociechy miłością do aktywności fizycznej i będziemy dawali im przykład czynnego spędzania wolnego czasu to później, gdy będą starsze nie będziemy musieli się martwić o ich zdrowie i kondycję, zarówno fizyczną,
jak i psychiczną. Rodzic dla swojego małego dziecka jest ideałem i wzorem do naśladowania; dzieci bardzo chętnie spędzają czas tak jak rodzice.

Także namawiam wszystkich do rodzinego spędzania wolnego czasu aktywnie, na sportowo.

Opracowała: mgr Katarzyna Andrychowska