Rodzina ma szczególne znaczenie w rozwoju i wychowaniu dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa. Stąd też wynika konieczność stałej i bliskiej współpracy przedszkola z rodzicami. Współpracy przedszkola z domem rodzinnym towarzyszyć powinna troska o przyszłe losy dziecka, o zaspokojenie jego aktualnych różnorodnych potrzeb i o jego wychowanie.

            Współpraca nauczyciela z rodzicami jest niezbędnym warunkiem powodzenia pracy dydaktyczno – wychowawczej. Z wychowawczego punktu widzenia jest pożądane, aby te dwa najważniejsze ogniwa działały wspólnie, wzajemnie się uzupełniając. Tylko wtedy istnieje szansa uformowania dobrego, mądrego i wrażliwego młodego człowieka.

Aby współpraca przedszkola z rodzicami i opiekunami dzieci układała się jak najlepiej, zarówno jedna, jak i druga strona, powinna kierować się pewnymi zasadami. Należą do nich: zasada pozytywnej motywacji, partnerstwa, jedności oddziaływań i systematycznej współpracy.

Zasada pozytywnej motywacji mówi, że ważnym warunkiem skutecznej współpracy wychowawców i rodziców jest całkowicie dobrowolny w nim udział. Chodzi o to aby, wszyscy byli świadomi współpracy, jak również korzyści z nią związanych.

Zasada partnerstwa podkreśla równorzędne prawa i obowiązki wychowawców i rodziców. Chodzi o to, aby żadna ze stron nie czuła się mniej wartościowa od drugiej, aby tworzyły rodzaj wspólnoty, której członkowie mają w miarę jednakowy udział w podejmowaniu decyzji i razem ponoszą odpowiedzialność za wprowadzenie ich w życie.

Zasada jedności oddziaływań przypomina o konieczności realizowania przez wychowawców i opiekunów dziecka zgodnych celów w pracy wychowawczej. Oprócz zgodności celów ważne jest także uzgadnianie metod i form oddziaływań.

Zasada systematycznej współpracy ukazuje potrzebę czynnego i stałego zaangażowania się w wykonywanie zadań inicjowanych i organizowanych podczas współdziałania wychowawców i rodziców.

Nasze przedszkole dokłada wszelkich starań, aby rodzice byli jego sojusznikami. Pragniemy, aby rodzice i nauczyciele łączyli swoje serca i siły w celu wychowania szczęśliwego dziecka.

Dziękujemy Wszystkim zaangażowanym w życie naszego przedszkola.

                                                                                                          Opracowała mgr Joanna Dąbrowska

Z wiedzy psychologicznej wynika, że pierwsze lata życia dziecka mają szczególne znaczenie dla całego jego rozwoju. Dzieci w młodszej grupie przedszkolnej różnią się od dzieci w grupach starszych. W ciągu okresu przebywania dziecka w przedszkolu następują znaczne zmiany w wyglądzie dziecka. Dziecko dojrzewa społecznie. Na początku jest mało samodzielne, nie potrafi bawić się w grupie, ma mały zasób słownictwa. Z czasem rozwija się jego słownictwo, nabiera umiejętności funkcjonowania w grupie, także zdobywa liczne sprawności intelektualne. Stopniowo polepszeniu ulega zdolność koncentracji uwagi, zwiększa się zdolność zapamiętywania. Wzrastają u dziecka umiejętności manipulowania przedmiotami i precyzja ruchów umożliwiając w przyszłości pisanie. Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzują się duża potrzebą ruchu, a ich podstawową czynnością jest zabawa służąca poznawaniu otoczenia. Harmonijny rozwój dziecka przy zapewnieniu mu przez otoczenie optymalnych warunków rozwoju umożliwia dziecku w przyszłości zdobyć wykształcenie, kształtuje potrzeby duchowe i wrażliwość estetyczną. Prowadzi do wpojenia odpowiednich zasad społecznych i w konsekwencji umożliwia jednostce życie w społeczeństwie w pełnej akceptacji z jego strony.

Wnikliwa obserwacja dziecka w przedszkolu przez nauczyciela oraz wymiana uwag z rodzicami pomaga w wychwytywaniu nieprawidłowości w rozwoju dziecka. Jeżeli dziecko ma stwierdzoną niepełnosprawność lub jest nią zagrożone, potrzebne są przemyślane, ujednolicone działania, które pomogą mu pokonywać trudności w poznawaniu świata oraz uczestniczeniu w życiu społecznym i osiąganiu samodzielności.

Wczesna wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulację małego dziecka w zakresie kompensacji braków rozwojowych. Jest to także przygotowanie rodziców – pierwszych rewalidatorów i wychowawców do umiejętnego postępowania z dzieckiem.

Oddziaływania wczesnej interwencji powinny rozpocząć się w jak najkrótszym czasie od momentu uzyskania informacji przez rodziców o nieprawidłowościach rozwoju dziecka. Wczesna wielopłaszczyznowa diagnoza oraz podjęcie terapii jest niezwykle istotne ze względu na dużą plastyczność centralnego układu nerwowego.

Najważniejszymi celami prowadzonej terapii są :

- poprawa ogólnego stanu zdrowia dziecka

- zapobieganie występowaniu i pogłębianiu niepełnosprawności

- pomoc w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego, jakim dziecko dysponuje    

w zakresie funkcji poznawczych, rozwoju ruchowego, komunikacji i kontaktów społecznych.

Podsumowując, podjęcie działań stymulujących dziecko we wczesnym etapie rozwoju ma bezpośredni wpływ na osiągnięcie większej niezależności, samodzielności i lepszej jakości życia jako dorosły.

Opracowała mgr Joanna Dąbrowska

Wiem, co jem

       Zdrowie to oprócz aktywności fizycznej również odpowiednia dieta. Nic tak dobrze nie wpływa na zdrowie naszych pociech niż odpowiednio zbilansowane posiłki, zawierające mnóstwo witamin i składników odżywczych.

        Zgadzam się z rodzicami, że maluchy często bardzo trudno namówić jest na smakowanie nowych potraw. Nie lubią jeść nowych, nieznanych rzeczy, grymaszą przy owocach i warzywach i posiłek z bardzo miłego elementu dnia staje się koszmarem.

        Dzieci od najmłodszych lat należy zaznajamiać z jak największą ilością smaków, podawać owoce i warzywa w różnych atrakcyjnych formach i – co jest chyba najważniejsze - samemu świecić przykładem. Rodzic, który mówi dziecku, że owoce są zdrowe a sam na podwieczorek zjada paczkę chipsów na pewno nie jest przekonujący. Dzieci trzeba zarazić miłością do zdrowego żywienia, do eksperymentów kulinarnych, do próbowania i smakowania. Warto pokazać naszym szkrabom, że czasami z niezbyt atrakcyjnego warzywa czy owocu można wyczarować smaczne danie.

        Lato to doskonały czas pachnący mnóstwem świeżych owoców i warzyw. Z półek sklepowych swoją czerwienią i zapachem kuszą nas soczyste truskawki, słodkie maliny, gaszący pragnienie arbuz i wiele innych smakowitości. Wracając ze spaceru nie mogłam oprzeć się pokusie i kupiłam aż 3 kilo truskawek. Zabieram się więc zaraz do robienia koktajlu truskawkowego i państwa również do tego namawiam. Oto przepis (nawet zapracowani znajdą czas, gdyż zajmuje to dokładnie kilka minut):

Potrzebne nam będą następujące składniki:

  • 500g truskawek
  • pół litra jogurtu naturalnego, mleka krowiego lub sojowego, maślanki lub kefiru (co kto woli)
  • 1 – 2 łyżki cukru białego, trzcinowego, miodu lub syropu z agawy

A teraz zabieramy się do pracy:

  • truskawki myjemy, osuszamy, pozbawiamy zielonych szypułek
  • wszystkie składniki wkładamy do blendera i miksujmy na wysokich obrotach
  • rozlewamy do szklanek

I oto efekt.

ciasto1


Prawda, że wygląda smakowicie? Na pewno na taki koktajl skusi się niejedno dziecko.

        Jeżeli ktoś ma więcej czasu może upiec biszkopt z truskawkami i jogurtem. Jest to doskonałe ciasto na lato. Mięciutki biszkopt, delikatna i nie za słodka masa jogurtowa przygotowana z naturalnego i greckiego jogurtu z dodatkiem cukru pudru i mleka a na wierzchu przepyszne truskawki to alternatywa dla słodkich, gotowych deserów, które podajemy naszym dzieciom. Składniki i sposób przygotowania podaję poniżej.

BISZKOPT

  • 3 jajka
  • 1/3 drobnego cukru do wypieków
  • 1/3 szklanki mąki pszennej
  • 1,5 łyżki mąki ziemniaczanej

MASA JOGURTOWA

  • 390 g jogurtu naturalnego gęstego
  • 390 g jogurtu naturalnego typ grecki
  • 4 czubate łyżki cukru pudru
  • 40 g żelatyny
  • 1/3 szklanki zimnej wody
  • 1 szklanka mleka

  • 500 g truskawek

Trochę trwało to pieczenie ale warto było. Efekt końcowy na pewno zachęci niejednego niejadka.

ciasto

 A po takich pysznościach warto zaprosić własne dziecko do ruchu na świeżym powietrzu.

        Życzę smacznego i aktywnego dnia.

Katarzyna Andrychowska

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Zrozumiałem