Zabawy w eksperymenty w grupie Kaczuszek i Myszek

W styczniu dzieci z grupy Kaczuszek i Myszek spotkały się w celu poznania właściwości powietrza.

Początkowo wszyscy sprawdzaliśmy obecność powietrza: dzieci wachlowały rączką przed twarzą, dmuchały na rękę, były owiewane powietrzem z suszarki, łapały powietrze do woreczków i próbowały unieść baloniki dmuchając przez słomkę. Te doświadczenia utwierdziły wszystkich w przekonaniu że powietrze jest wszechobecne nawet jak nie jest widoczne.

eksperymenty001

eksperymenty002

Następnie sprawdzaliśmy czy powietrze ma ciężar. Doświadczenie z balonikami potwierdziło że powietrze może przechylić szalę na wadze więc ma swój ciężar.

eksperymenty003

eksperymenty005

 

Udowodniliśmy, że połączenie octu i sody spowoduje, że balon sam się napompuje. Nasz balonik rósł tak szybko że baliśmy się, że pęknie...

eksperymenty006

eksperymenty007

eksperymenty008

eksperymenty009

 

Sprawdzaliśmy również zjawisko ciśnienia atmosferycznego. Okazuje się, że gdy wypompujemy wodę z butelki to ciśnienie zassie nam w to miejsce powietrze pompując jednorazową rękawiczkę bez naszej pomocy.

eksperymenty012

 

Przeciwnością tego eksperymentu było stworzenie fontanny. Powietrze z balonika wypchnęło nam z butelki sok przez słomkę bez niczyjej pomocy tworząc fontannę.

eksperymenty013

Ostatnim eksperymentem był Nurek Kartezjusza. Stworzony ze słomki, spinacza i plasteliny unosił się w butelce plasteliną do dołu niezależnie od tego, w którą stronę obracana była butelka z wodą. Po ściśnięciu butelki na dole Nurek zanurzał się i dryfował przy dnie. Doświadczenie pokazuje efekty działania siły wyporu.

eksperymenty010

eksperymenty011

 

Eksperymentem kończącym nasze spotkanie było ukazanie dzieciom skutków występującego coraz częściej zanieczyszczenia powietrza zwanego smogiem. Na końcówce rury od odkurzacza umocowałyśmy czysty wacik kosmetyczny i wystawiłyśmy rurę poza okno. Wacik przepuszczając zaciągane przez odkurzacz powietrze działał jak filtr, na którym osadzały się wszelkie zanieczyszczenia powietrza. Po tak krótkim czasie można było zobaczyć że wacik zmienił kolor na szary. Dzieci umiały określić skąd pochodzą zanieczyszczenia powietrza i że ich największemu stężeniu sprzyja bezwietrzna i wilgotna pogoda.

eksperymenty014

eksperymenty015

Kaczuszkom i Myszkom dziękujemy za wspólną zabawę

Agnieszka i Agata